maandag 24 januari 2011


De hoofddoek is denk ik wel de meest besproken item in de discussie over de islam in Nederland en rest van Europa. Laaide vorige jaar nog de discussie op in Belgie over het hoofddoekverbod op scholen, haalt Wilders in Nederland elke keer weer de voorpagina van kranten met weer een andere belachelijke opmerking of hoofddoekbelastingvoorstel, in de islamitische Aziatische landen (Maleisie & Indonesie) word de hoofddoek het meest besproken en getoond in de fashion-magazines. Fashionistas met een hidjaab die zichzelf trots een Hijabista noemen en voorbij komende motto's als "Hold your hijabs high!" Wat me bijzonder opvalt is hoe kleurrijk en vrolijk de mode daar is. Happy Hijabi's, ja dat vind ik een mooie benaming. Onderdrukt? Helemaal niet! De meiden gaan stralend en lachend en in volle vrijheid het leven tegemoet. Goh! Wilders zou eens moeten weten. (ok, alsof hij dat zou willen weten, hij is gewoon een idiootmeteenmening, want dat mag in Nederland) En volgens mij... dat denk ik hoor.. waait de Happy Hijabi-feeling langzaam maar zeker ook naar het westen. Op fora geven meiden elkaar tips: Hoe draag jij je hijaab? Hoe combineer ik dit Zara jurkje op een hoofddoekvriendelijke manier? Hajar's Paleis (Utrecht) verkoopt zeer goed aan de dames die elke kleur sjaaltje met bijpassende kapje willen aanschaffen. Want owee als het niet matcht met de rest van de outfit. En ook de fashionmethoofddoekgecombineerde blogs rijzen ook hier in het westen de grond uit en worden populairder met de dag, als bewijs dat fashion en de hoofddoek wel degelijk samen gaan. Want of je nou een hidjaab draagt of niet, every girl loves clothes!

Liefs,
Soumaya

2 opmerkingen: